• Own (autologous) bone marrow stem cells transplantation here
  • Cord blood stem cells transplantation here
  • Brother or sister Cord blood stem cells transplantation here
  • http://newmed.co.il/
  • трансплантация собственных стволовых клеток костного мозга здесь
  • трансплантация стволовых клеток собственной пуповинной крови здесь
  • трансплантация стволовых клеток пуповинной крови родственника здесь
  • ............................................

    Szegő György DLA építész, látványtervező

    Az életrajz menüpont Szegő György: Álomtervező Tesz-Vesz albumának (Ráday könyvesház, 2008) tömörített illetve frissített változata
    Fotók: Ilovszky Béla (theater.hu) és Szegő György

    6. A belsőépítészettől a design felé (1976-1983)

    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/65_33 old_01.jpg
    A „Borromini kötélkocka” - Iparművészeti Főiskola műhelyfeladat, 1974, (majdnem kirúgtak emiatt...)


    Az önképzőkörből, szabadtéri helyekről ismét a Főiskola hivatalos műhelyére visszatérve: kísérletezünk ott is. Ez nagyon hiányzott a Műegyetemről. Egyik évben csőhajlítással kínlódtam. Homokkal töltve is be-behorpadt a csőfal. Másik félév: bármely fatechnológiával: 70 cm-es kockát konstruálni. A hajlító tapasztalattal rétegeltlemez-csíkból 4 félkör-ívet ragasztok. A hajlított tartót itthon még nem használták. Ez valami ilyesmi modellje volt. Az ívek kockám tér-átlói, de „kívül-írt átlói” lettek. Csúcsaik közé zsinóréleket és zsínór-lapátlókat feszítek. Mondták, nem áll meg a forma. Megállt: a faívek lebegtek. A dolgot valamiféle lázadásként fogadták egyes tanárok. Jött az év végi „kirakodás” a díszteremben. Nagy büszkén azzal bíztattam magam, hogy Borromini óta nem gondolkodtak ilyes „kupolán”. A kísérlet sikeres volt, ha bárki is figyelemre méltatta volna. Nem buktam bele, így mellékes lett. Valami fura űr vett körül. Délután mentem fényképezni a kockám. Üresnek hittem a paraván-labirintussal beépített termet, de egyszer csak hallom, hogy az én bokszomnál épp vége felé tart a vita. Amit a minisztériumi elvtárs azzal zárt: „Miért nem hagyjátok?” Ezután éreztem, hogy már a „gonosz tanár úr” sem akar kirúgni. Bajtársamat, Bachmant sem. (Ő is BME-s, de nem is diplomázott le ott, hamarabb átjött. Ő is mindig kitalált valamit. Sokáig nem volt biztos, hogy végigbírják / bírjuk.) A kötél-kocka mentett meg, azaz a minisztériumi hang ismeretlen gazdája. Nem hozott sikert, de kihúzott a bajból. Ma is nézem: nem is rossz(?).

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Békési Ifjúsági Ház klubja, pályázat. I. díj 1975, Bachman Gáborral

    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_35_o_c copy.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_35_o.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_35_o_b.jpg

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Nem diplomatervem a záróév „teljesítménye”, hanem a Gáborral készített 1976-os, I. díjas Békési Ifjúsági Ház belsőépítészeti pályaműve. A régi kaszinóépület lepattant szoci műv.-házába kell kitalálni interaktív klubot. Rétegelt-lemezből hajlított kocka-készletet rajzolunk, pozitív és negatív sarokelemekkel. Plywood: székeket, asztalokat, polcokat, lépcsőt tudott az ifik által, alkalomra alakítható rendszer. Nyertünk. Megvalósítást ígértek, de tervünk merész vagy túl szabad volt? Lebutított töredékét kivitelezték.

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Lada irodaház berendezése Togliattiban, a Bútoripari Egyesülés ajánlati terve, I. díj, 1977, Valker Emillel

    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_34 old_01 AAm2.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_34 old_03 AAm2.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_34 old_01 AAm1.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_34 old_03 AAm1.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_34 old_01m.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_34 old_02m.jpg

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Ugyancsak 76-ban csináltuk Valker Emillel a Togliatti Autógyár belsőépítészeti ajánlati pályázatát, a Bútoripari Egyesülés meghívására. Olyan tereket kértek, melyben a magyar exportbútor a töltelék. A szürke közhelyet kellett jól felöltöztetni. Emil autók és modellek megszállott gyűjtője volt, reménybeli formatervező, óriási tehetség. A MOMÉ-sek ma ott vannak a német autógyárakban, akkor ez lehetetlen álom volt. Sok info birtokában egy nyugati arculatú autógyár PR tereinek retuspisztoly változatát szállítottuk. Emil papája, rajzfilmes nagy öreg tanította a retust. Hallottuk, az Egyesülés megnyerte vele a tendert, azóta sincs róla fix hírünk…
    Közben, a részletek felé haladó BÜK, egyre nagyobb terepet nyitott számomra. A fémes Schlosser Bélával álmennyezetét terveztünk, a Fémmunkás típusát egyénítve. Van itt is lépcsős, pozitív, negatív sarokelem. Összeépítve követi a házak zugait, áttöréseit, szintkülönbségeit. Hozzá alu-plexi információs rendszert is csinálunk. Pár éve újították fel a már lepattant passzázst. Az Amfora és a Virágbolt belsőit és kivitelét is ketten vállaltuk. Kapsza tanár úr sokat megengedett Bélának. Én szembesülhettem egy lazább alkotó típussal, végül baj nélkül túléltük a késéseket, mert minden más is csúszott... Ma csövesek lakják a helyet.

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Hungexpo, országúti reklámhordozók, 1978, Csengery Zsolttal

    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_36 old_01 CC.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_36 old_01 AA.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_36 old_01 BB.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_36 old_01.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_36 old_01 DD.jpg

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    A Vasas Sportcsarnok (terv: Kapsza Miklós) eredményjelzőjét Csengery Zsolttal tervezzük, kortárs nyugati előképek nyomán. Telepített ipar gyártja, időre elkészül, szép(?) lett. Annyira jónak ítélték, hogy más munka is jönne belőle, pl. a Hungexpo országúti reklámtáblái. Ezt is Zsolttal találjuk ki, és modellezzük 78-ban. Ezek végül mégsem valósulnak meg. A munkák esetlegesen jönnek, kapcsolat is kell hozzá, és ez sem mindig elég a megvalósuláshoz. A sok befektetett munka alig hatékony.
    1980-ban, már kaposvári színházi (díszlet- és) jelmeztervek után a Balatonboglári Borrend – az egyik első honi ilyen – díszruha terve és kivitele talált meg. Csak tanulom a jelmezes „ruhás szakmáját”, s mégis megy, mint a karikacsapás: nyugdíjas Edit néném varrónő, és szívesen hozzáadja kreativitását. Világossá lett, hogy ez a szabadúszó, ráadásul nem témákra specializálódó designer lét: szabad, de igen esendő pálya. Aki viszont a szakosodást választotta, sablonosnak találja a mozgásterét.

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Seiko ötletpályázat, Tokió, 1983-84, Kádár Edittel, Mérő Lászlóval, Sümegi Lászlóval

    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_37-38 old_01.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_16a.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_16b.jpg

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Nem csoda, hogy orvosi és híradástechnikai műszerekre beállt ipari formás évfolyamtársunk, Sümegi László szívesen társul, amikor Merő László matematikussal és Kádár Edit informatikussal 1983-ban meghívtuk a Tokióban kiírt Seiko design-ötletpályázat csapatába. A Test és a Seiko c. kiírás a cég hosszú távú jövőjét építette. Három tervet adtunk be: 1. az általános potméteres, ki-be / fel-le elvű vezérlés helyett olyan léptetős kapcsoló-szisztémát, ami a digitális technika igen-nem szisztémájával élt, s ami mára a telefóniában és mindenütt természetes. Mi találtuk volna fel? 2. olyan folyékony-képernyős videoszemüveget, melyhez hasonló majd a műtéti gyakorlatban világsikerű honi találmány is lett. 3. olyan széles látószögű gömb-kamera rendszert, melynek információit a komputer kvázi-holografikus képpé és/vagy kiterített panorámává tudja alakítani. Ez ma a térfigyelők egyik családja. A teamet meghívták a döntőbe (papíron), csak tapasztalatokat nyertünk. Nem kizárt, hogy meg sem vásárolt ötleteinket mai fejlesztések használják. Mind a három téma high-tech fejlesztések tárgya ma is. De akkor 83-at írtunk: utolsó jófiú évem volt. Sorsom intézői úgy döntöttek: rossz vagyok.

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Örvénylő spirálszínház, Óbuda/Gázgyár, OISTAT, pályázata Amsterdam, 1977, Ecsedy Saroltával és Szabó Illéssel

    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_40 old_01.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_40 old_02.jpg
    http://szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-65_41 old_01.jpg

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    Még 1977 őszén, már „színháziként”, de nem beletörődve a napi taposómalomba, a gyerekkor nagy barátságát felújítva, az OISTAT kiírására megcsináltunk az író Szabó Illéssel, és az építész Ecsedy Saroltával egy elvi színháztervet. A szcenikai világszervezet pályázata város és színház közös jövőjét kereste. Akkoriban állt le nálunk a Gázgyár, színházunk a régi óbudai tartályba épült. Óbudán százezrek „lebegnek” a lakótelep légüres közterében. Ógörög mintára kötelező részvételű színházat álmodtunk. A néző egy napra belakjhata a neki rendelt etruszk-római klinét, mely mozgólépcső-szerű spirálpálya örvényén viszi a drámajáték (ilyen itthon még nincs is) színpadára. Késve küldjük a tervet, vajon regisztrálták? Látom Velencében: a ferencesek épp könyvtárat terveznek a régi gáztartályba. Ugyanilyen, de fix elrendezés 12 évre rá Prágában meg is valósult. Volt tehát egy utópisztikus színházmodellünk, amelynek térbeli újdonságra redukált változata bő évtizeddel később megépült. A spirál a lét bázisa, archetípus. A prágai változatban a spirálnak csak annyi szerep jut, hogy lépcső nélkül lehet a meredek nézőteret feltölteni. Nem örvénylik, áll. És mégis jelent valami fura közösségi élményt, hogy a több száz néző „egy sorban ülhet”. És ez lenyűgöző. Mert a magyar PQ kiállítás kurátoraként ott vagyok a premierjén. II. József 200 éve világelső ipari vásárának emlékére Prágában művelődéstörténeti programot prezentálnak. Ennek főeseménye a PQ’91 megrendezése, s abban a Spiral Theatre nyitója. A LOTECH-Smetana-Kulik-Louda-Sty`blo építészek által tervezett színház 93-ban Grand Prix of Architecture díjat kapott. Még ez a színházi tartalomtól mentes váz is olyan impozáns, hogy az ott megnézett multimédia-show üres spektákulumától is elvarázsolva, elismeréssel kóválygunk ki az épületből. Korai álmunk itt van. Ki tudja, ha Amsterdamban nyerünk, mire jutottunk volna (lásd: Nemzeti Színház). Valahol lett az Örvény Színházból valami…

    _________________________________________________________________
    _________________________________________________________________

    A spirálszínházunk alaprajza, metszete

    http://www.szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-39_42-43 old_01a_v2.jpg
    http://www.szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-39_42-43 old_01_v2.jpg
    http://www.szegogyorgy.hu/files/gimgs/th-39_41 old_01 AA_v2.jpg